For det moderne menneske er det overnaturlige et rygte om afvigelser fra en indlysende virkelighed, og det kan derfor være vanskeligt at forstå, at det engang har været en hverdagserfaring. Men dette er netop pointen.
Vi lever ikke i en fysisk verden, men i en verden af ideer. Det kan næppe være andet, eftersom denne verden først giver mening, når vi tolker den.
Konsensus implicerer endvidere, at der kun er en, af os uafhængig, ydre virkelighed, hvorved den fysiske verden bliver ”sanseindtryk” og sekundær i forhold til tolkningen af den. Jo større kravet til konsensus bliver, jo mere glider den fysiske verden ud til fordel for ideverdenen.
Det moderne menneske lever i en sådan ren ideverden, og det er herefter ikke vanskeligt at indse, at det overnaturlige simpelt hen er indslag af den fysiske verden. Sagt på en anden måde, det er ikke den overnaturlige verden, der er overtro, det er den naturlige.
Disse ideer stammer endvidere i deres nuværende form alle sammen fra det tyvende århundrede. De udgør et aksiomatisk system hen efter det teologiske eller kartesiske og understøtter hermed hinanden.
Forestillingen om en ydre verden fører til forestillingen om en kognitiv udvikling, hvorved vi gradvis nærmer os den, hvilket fører til en invalidering af tidligere virkeligheder, hvor den fysiske verden spillede en større rolle. Det er denne ærtehalm, der udgør en uigennemtrængelig barriere for den, der ønsker at erfare en mere fysisk og dermed ”overnaturlig” verden.
For at komme over denne barriere må vi først forstå den, spore hver enkelt idé tilbage til dens oprindelse. For at erkende den overnaturlige verden må vi demytologisere den naturlige.
Mine bøger handler som bekendt om den overnaturlige verden, men det er ikke der, mine læsere er. Som en konsekvens heraf tager TEORIEN OM ALTING denne gang afsæt i deres virkelighed.
Hvordan hænger min religionsteori sammen med naturvidenskaben og dens forløbere, magi og alkymi? Med vores historieopfattelse?
Med den aktuelle politiske situation, som nok forekommer de fleste noget mere nærværende end ånder? Med æstetik og etik?
Og hvordan kommer vi fra A til B? Hvad er det, psykotikeren og tripperen rent faktisk erfarer?
Og hvis vi endelig skal springe ud på det dybe vand, hvordan gør vi det så rent praktisk, med kæreste og job? ”Teorien om alting” er bogen om alting, fordi den finder læseren der, hvor han er.
Strandet i et universitetsstudium eller blot i sofaen med fjernkontrollen – et heic dii sunt! Som sædvanlig godt hjulpet på vej af skønlitterære afsnit, denne gang med tilhørende poetik, der både kan læses som en nøgle til forfatterskabet og et forfatterkursus.
TEORIEN OM ALTING bliver i samme format og udstyr som RELIGION. Den er sat til at udkomme i november og vil ligesom den komme til at koste 1000 kroner.