Mine bøger er, for at sige det mildt, ikke for alle. I en tidligere periode, hvor det var et etableret faktum, at almuen var illiterat, ville forklaringen have været enkel og indlysende: Neutzsky-Wulff er for folk, der læser bøger.
I dag vil vi være tilbøjelige til at være lidt mere høflige. Bøger, der ikke er kriminalromaner, er ”smalle”, og deres læsere en ”kult” omkring forfatteren.
Det er imidlertid ikke blot et spørgsmål om lixtal. Der er nødt til at være en kontinuitet imellem det, man læser, og det, man har læst.
Det er derfor, en akademisk baggrund – i den udstrækning man stadig kan tale om en sådan – ofte ikke er nogen hjælp i tilegnelsen af min religionsteori. Du kan have læst ti bøger om kabbala og stadig ikke fatte en brik af de kabbalistiske afsnit i RELIGION.
Religionsfænomenologien er et område, der strækker sig fra Aleister Lowly i den ene ende til akademiske elfenbenstårne i den anden. Det kan være en møjsommelig opstigning, men den er mulig.
Neutzsky-Wulff er en ø. Den er svær at nå frem til, og den er svær at slippe væk fra – de skibbrudne er mange.
Dette kan have den uheldige virkning, at man enten ikke læser mig, eller også ikke læser andet (bortset fra andre modefilosoffer). For hvad har den Neutzsky-Wulffske religionsfilosofi at gøre med, hvad man normalt forbinder med noget sådant – og jeg taler ikke om New Age?
I TEORIEN OM ALTING ser vi for første gang på den historiske baggrund, idet vi følger det antikke verdensbillede, som det bliver til gnosticisme, kabbala og renæssancemagi. Dette betyder, at man nu vil kunne læse de gnostiske evangelier, Zohar og Cornelius Agrippa uden at undre sig over, hvad i alverden det har med transcendens og descendens at gøre!
Dermed ikke være sagt, at Neutzsky-Wulff fra nu af vil være på pensumlisten til idehistorie på Århus Universitet – her er det andre og psykologiske mekanismer, der kommer i spil. Men det vil gøre det muligt for læseren at indse, at det, der måske umiddelbart virker som blomstersprog og rester af et forældet verdensbillede, i bund og grund er en dechifrer- og brugbar vejledning for himmelstormere.
Først da vil det være muligt for alvor at komme ind i forfatterskabet. Og også – indimellem – ud af det!
ERWIN NEUTZSKY-WULFF