“It was the best of times, it was the worst of times. I Paris overvejede dronningen alvorligt at flytte familien til et land med et mere gunstigt klima, måske Wien. Bror Leopold, som også var tysk-romersk kejser, skulle gerne sørge for logi, når blot han kunne slippe for det stadige rend af emigranter, der stillede uforskammede krav.
De havde redt deres seng og måtte nu ligge i den. En bølge må man ride eller blive begravet under den.”
Teaterdirektøren Schikaneder har fået en idé: en dramatisering af eventyret om Lulu og den magiske fløjte. Men han har mere oppe i ærmet!
Hvis han kan få den populære Kapellmeister und Kammerkompositeur Mozart til at skrive musikken, er publikumssuccessen hjemme. Amade er ikke umiddelbart begejstret, selv om Emanuel forsikrer ham om, at der er tale om en hyldest til frimureriet, som komponisten er et entusiastisk medlem af.
I det mindste ikke før hans mentor von Born viser interesse for projektet. Heller ikke Ignaz ved ret meget om de ”ægyptiske mysterier”, men undervejs sker der noget, og klokkespillet bliver til en tryllefløjte.
2016 kommer den britiske Shakespeare-instruktør Peter West til København for at sætte operaen op i anledning af 225-året for dens førsteopførelse og Mozarts død. Det virker som rutine, men Danmark viser sig uventet at være et eventyrland – og vel at mærke ikke H. C. Andersen.
TRYLLEFLØJTER OG KLOKKESPIL er en fantastisk roman, der vrimler med mysterier og hemmelige selskaber, vampyrer og dobbeltgængere. Den udgør femte del af RELIGION.