Vi kender naturligvis alle sammen Platons dialog ”Menon”, hvor Sokrates mener at bevise, at selv en slave har del i den præeksistentielle guddommelige viden, anamnese. Dialogen udfolder sig som følger.
Sokrates: Ved du, at en firkant ser omtrent sådan ud?
Slaven: Ja.
Sokrates: Vi kan altså have en firkant med alle sider lige store?
Slaven: Ja vel.
Sokrates: Er så ikke også disse linjer, som går midt igennem fra side til side, lige store?
Slaven: Jo.
Sokrates: Sådan en figur kan være større eller mindre, ikke sandt?
Slaven: Jo.
Ved at benytte denne dialektiske metode, idet han begrænser sig til udelukkende at stille spørgsmål, lykkes det Sokrates at formå slaven til at formulere den pythagoræiske læresætning. Det er dog let at indse, at det umuligt kan være gået til på den angivne måde. I stedet må den følgende samtale have udspillet sig:
Sokrates: Ved du, at en firkant ser omtrent sådan ud?
Slaven: Hvad?
Sokrates: Jeg siger: Ved du, at en firkant ser omtrent sådan ud?
Slaven: Nå, og hvad så?
Sokrates: Vi kan altså have en firkant med alle sider lige store?
Slaven: Tror du, jeg er idiot?
Sokrates: Er så ikke også disse linjer, som går midt igennem fra side til side, lige store?
Slaven: Jeg aner ikke, hvad du snakker om.
Sokrates: Sådan en figur kan være større eller mindre, ikke sandt?
Slaven: Jeg synes, det ligner en trekant.
Sokrates: Nej, se nu her …
Slaven: Jeg oplever, at det er en trekant.
Sokrates: Nej, prøv nu lige at tælle efter …
Slaven: Hører du overhovedet efter, hvad jeg siger? Tror du, der er nogen, der gider høre efter, hvad du siger, når du ikke selv gider høre efter andre? Du er godt klar over, at alle i Athen griner ad dig, ikke? Sådan en opblæst nar! Er det ikke i virkeligheden, fordi du er enormt usikker, at du kun er interesseret i røvslikkere som Platon?
Sokrates: Men der er da fire kanter, en, to, tre …
Slaven: Rend mig i røven, grimme gamle fjols!
Menon (sarkastisk): Hvad var det, du ville bevise, Sokrates?
PLATON OG ERWIN NEUTZSKY-WULFF