FÄHRMANN MARIA
13-11-2012 af Erwin Neutzsky-Wulff

This is the movie, which its director FRANK WYSBAR later remade as STRANGLER OF THE SWAMP, earning him the directorship on such prestige projects as DEVIL BAT’S DAUGHTER. As opposed to many of his compatriots, he never claimed persecution in the old country.

 

Goebbels simply didn’t like his style. Nor, it would seem, did the American critics.

 

FÄHRMANN MARIA undoubtedly owed its release to Sybil Schmitz, who carries the movie as the woman willing to sacrifice her life for her loved one. This might easily have turned into the usual histrionics, but is instead underplayed in a way that makes it virtually impossible to take your eyes off the face of the actress.

 

 

Nor is there any reason why this would be in any way offensive to the Nazis, the young girl fully accepting the male desire to get yourself killed, at every opportunity intoning the word HEIMAT in a way that makes the swelling violins redundant. As in the inferior DER MÜDE TOD, Death is personified, delayed and finally despatched by the resourceful woman, his short visit to the village, where he plays dice with the terrified squire and engages Sybil in a dizzying dance macabre, being the highpoint of the movie.

 

The music is mostly delivered by a wandering fiddler as an image of the artist frowned upon by the old ferryman, who dies on the night of having fulfilled his dream of owning his ferry. As will be understood, Sybille takes over, the journey across the river being the main theme of the film, ultimately to the homeland found only in another world.


⊕ BESTILLING

Du kan bestille de titler, vi har på lager, via vores bestillingsformular.

 

Bestillingsformularen ligger under menupunktet "Bestilling" i den vandrette menubjælke.

 

bogrygge-lagertitler-tilskaaret2.jpg

 

Se en samlet oversigt over de titler, forlaget har på lager, under "Udgivelser".

⊕ OM FORLAGET

FORLAGET
ERWIN NEUTZSKY-WULFF

 

I 2010 gik mit forlag gennem tredive år, Borgen, ned, og det var ikke nogen enkeltstående begivenhed. Det var det sidste træ i skoven, der faldt, som Information dengang skrev.

 

Det betød så, at JACK THE RIPPER udkom på Ole Sohns Forlag, som min skattede redaktør var flyttet til. Den solgte da også i et par oplag.

 

På det tidspunkt havde jeg imidlertid allerede udgivet BIBELEN på eget forlag. Jeg havde ikke engang ventet på de 150.000 fra Kulturministeriet, som ellers har været en fast indkomst.

 

Tiderne har forandret sig. Ud fra en vurdering af den økonomiske situation har man besluttet, at litteraturen er en af de ting, der må falde, hvis den ikke kan stå.

 

Og det har den aldrig kunnet. Den har udelukkende overlevet i kraft af de faste bogprisers beskyttelsestold og ved, at man har holdt forfatterne i live ved arbejdslegaternes kunstige åndedræt.

 

Naturligvis vil kioskforlag som Gyldendal fortsat blive holdt i et jerngreb af deres aktionærer, og dagbladene fortsætte med at skrive pænt om deres annoncører, men skilsmissen mellem litteraturen og bogbranchen er endelig. Hvad sker der så?

 

Der sker det, at de forfattere, der har et publikum, udgiver sig selv. Det er ikke så slemt, som det lyder – BIBELEN indbragte mig en kvart million, nok til, at jeg kunne købe mig ro til at skrive den næste, og så fremdeles.

 

Erwin Neutzsky-Wulff

⊕ NYT PÅ SIDEN!

03-04-24

April-tilbud - se forsiden!

27-03-24

Påsketema på Facebook.

 

⊕ UDGIVELSER

INDEKS TIL GRIMOIRE (2023)

GRIMOIRE (2022)

HORROR 2 (2021)

HISTORIER (2021)

Af Christian Birchs efterladte papirer (2020)

ADFÆRD (2019)

LIV (2019)

MØDE (2018)

TEORIEN OM ALTING (2017)

DRØM (2016)

HITLER (2015)

RELIGION (2015)

ROMAN (2014)

HORROR (2013) 

DANMARK (2012)

BIBELEN (2011)

9999 (2010)

HJERNEN (2006)

DET OVERNATURLIGE (2004)

RUM (2001)

 

⊕ INFOMAIL

Vi sender en mail rundt, når der er nyt om enten nye udgivelser eller arrangementer som foredrag, oplæsning o.lign.

 

Hvis du gerne vil på listen over læsere, der får sådanne lejlighedsvise nyheder, kan du sende en mail til os på: kontakt@enwforlag.dk.