Historie er for de fleste noget uhyre konkret: Årstallet for slaget ved Svold. Det er imidlertid også en success story, beretningen om, hvordan mennesket (nu for tiden: folket) har kæmpet sig ud af barbari og overtro og frem til demokrati og oplysning.
Det sidste er ikke mindst vigtigt, eftersom det ophøjer en eksperimentel videnskab til en åbenbaringsreligion med sin egen liturgi – at the natural shocks that flesh is heir to er de samme som for fem tusind år siden, glemmer man let i salmesangen og maskiner, der siger bip. Det afgørende er dog, at vi indser, hvor privilegerede vi er i vores halvandetværelses på vej til limfabrikken, befriet for slavepiskere og andre despoter.
Det er en illusion, der er vanskelig at opretholde over for folk med mere end en femårigs intelligens, og det er her, historieundervisningen kommer ind. Bliver fremtiden ikke lysere, så bliver fortiden i det mindste stadig mørkere!
Demokratiske fænomener som Auschwitz og Hiroshima er således det rene vand imod, hvad der foregik i det gamle Rom, det ved enhver konfirmand! Ligesom jøderne, der bare gik og passede deres egne sager, indtil romerne kom og ødelagde Jerusalem, blev de kristne brændt for at synge salmer.
Det kan jo faktisk ikke undre, når alle kejserne var sindssyge. Hør blot, hvad denne kvikke unge mand har lært i skolen.
”Nero was Rome’s 5th emperor from AD 54 to AD 68. He burned entire cities.
The great fire killed many of Rome’s citizens and left hundreds of thousands destitute. He murdered thousands of people including his aunt, stepsister, ex-wife, mother, wife and adoptive brother.
He systematically murdered every member in his family. Some were killed in searing hot baths.”
Historieforfalskning! påstår Neutzsky-Wulff, og det er jo let at sige. Men så lad os da prøve!
Hvem var Nero? Ikke Grimberg-Nero eller Robert Graves-Nero eller History Channel-Nero, men Nero, som han fremtræder i de historiske kilder, uredigeret og på originalsproget (så enhver kan gå min oversættelse efter i sømmene).
Det bruger vi en hel del ud af sytten på i TEORIEN OM ALTING. At forstå romersk tankegang er vigtigt for forståelsen af, hvad civilisation er.
Men hovedformålet er at skræmme læseren væk fra alle kulturkanoner, så at han selv går på opdagelse i historien. Det er rejsen værd!
ERWIN NEUTZSKY-WULFF